آتن: اقدامات ترکیه در قبرس، تهدیدی برای امنیت منطقه است

به گزارش مجله سرگرمی، نیکوس دندیاس وزیر خارجه یونان بعد از دیدار با همتای مصری خود در آتن، استخراج نفت و گاز در سواحل جنوبی قبرس از سوی ترکیه را تهدیدی برای امنیت منطقه خوانده است.

آتن: اقدامات ترکیه در قبرس، تهدیدی برای امنیت منطقه است

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، وزیر خارجه یونان در ادامه جنجال های اخیر بر سر استخراج نفت و گاز در سواحل جنوبی قبرس، اقدامات ترکیه در این سواحل را محکوم نموده است.

نیکوس دندیاس وزیر خارجه یونان بعد از دیدار با همتای مصری خود در آتن با اشاره به تحرکات ترکیه برای استخراج نفت و گاز در سواحل قبرس گفت: این اقدامات غیرقانونی ترکیه که مغایر با قوانین بین المللی است، دارد امنیت کل منطقه را به مخاطره می اندازد و این اقدامات، قطعا محکوم هستند.

به گزارش رویترز، ترکیه دو کشتی حفاری برای استخراج نفت و گاز به سواحل قبرس اعزام نموده است. یکی از این کشتی ها در منطقه ای حضور دارد که اتحادیه اروپا آن را منطقه مالی ویژه قبرس می داند و دیگری در آب های قبرس فعالیت دارد.

وزیر خارجه یونان که پیشتر با مقام های دولت قبرس یونانی نشین دیدار نموده بود، روز گذشته بعد از دیدار با همتای مصری خود گفت: ما درباره نقض فاحش حاکمیت و حقوق مستقل جمهوری قبرس توسط ترکیه صحبت کردیم.

صامح شکری وزیر خارجه مصر و نخست وزیر یونان

صامح شکری وزیر خارجه مصر که در آتن با نخست وزیر و همچنین همتای مصری دیدار داشت، در اظهاراتی بدون اشاره مستقیم به نام ترکیه گفت: ما درباره اقدامات تحریک آمیز در منطقه و اینکه چطور باید قوانین بین المللی محترم شناخته و اقدامات تحریک آمیز متوقف گردد، صحبت کردیم.

این مقام ارشد قاهره اضافه نمود که مصر با یونان و قبرس درباره طیف از موضوعات از قبیل مسائل مرتبط به انرژی همکاری دارند.

به دنبال اعزام کشتی های حفاری ترکیه به سواحل قبرس اتحادیه اروپا از احتمال تحریم آنکارا اطلاع داده است. ترکیه، انتقاد اروپا و یونان مبنی بر اینکه این کشور به صورت غیر قانونی در حال استخراج نفت و گاز در سواحل قبرس است را رد نموده است.

بر همین اساس، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم 29 تیرماه در پیامی به مناسبت سالگرد عملیات سال 1974 این کشور در قبرس از آمادگی آنکارا برای تکرار این عملیات اطلاع داد. ارتش ترکیه در آن سال در واکنش به اقدامات یونان برای الحاق بخش هایی از قبرس به خود، با انجام یک عملیات نظامی بخشی از شمال قبرس را تحت کنترل درآورد.

به دنبال حضور نظامی ترکیه در شمال قبرس، یونانی تبارهای قبرس در برابر ترکیه دست به مقاومت زدند و دو طرف وارد جنگ شدند اما در نهایت، یونانی تبارها و تُرک تبارها آتش بس کردند و از آن موقع این آتش بس برقرار مانده است.

م

lov-e.ir: عاشقان علم الکترونیک، بچه های مهندسی برق و الکترونیک

wallpaper7.ir: مجله تصویر و سرگرمی | مجله آموزشی با سرگرمی گرافیستها و کارکاتوریست ها

abuzariyon.ir: مجله ابوذریون | نگاهی اجمالی به رویدادهای روز ایران و جهان

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 34829

به "آتن: اقدامات ترکیه در قبرس، تهدیدی برای امنیت منطقه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آتن: اقدامات ترکیه در قبرس، تهدیدی برای امنیت منطقه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید