همراه با خط پُر رنگ اصفهان

به گزارش مجله سرگرمی، خبرنگاران/اصفهان انتها بخش مسابقۀ طراحی کروکی از بناهای تاریخی تخت فولاد اصفهان، معرفی برگزیدگان، رونمایی از پوستر بخش سوم مسابقۀ خط پر رنگ اصفهان و گشایش نمایشگاهی از آثار منتخب این مسابقه، در کتابخانه مرکزی اصفهان بود.

همراه با خط پُر رنگ اصفهان

کتابخانه مرکزی اصفهان، 14 آذرماه میزبان برپایی آیین اختتامیه مسابقه طراحی کروکی از بناهای تاریخی تخت فولاد اصفهان با نام خط پر رنگ اصفهان بود. در این برنامه که با همکاری موزه هنرهای معاصر وابسته به سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد و موسسه اصفهان معمار برگزار گردیده بود، سیدحمید ضیائیان، مدرس دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: دست قوی برای یک معمار از دو منظر؛ یکی مخاطبِ یک اثر معماری و دیگری طراح اثر، بسیار مفید و مهم است.

وی با بیان اینکه امروزه در طراحی یک اثر معماری، دوربین عکاسی و رایانه به رقابت با دست قوی آمده اند، ادامه داد: دقت و سرعت بالای این دو ابزار، نقطه ضعفی در ایجاد یک طرح معماری است؛ چراکه امکان مشاهده دقیق را از معمار و پختگی کامل را از طرح می گیرد؛ در حالی که نگاه کردن، راه آموختن معماری است.

ضیائیان با اشاره به اینکه یک ساختمان، مملو از عناصر و جزئیات است و زمان ما محدود، توضیح داد: هنگام طراحی کروکی با دست، مجبور می شویم که در طراحی رتبه بندی کنیم و حتی از بعضی عناصر چشم بپوشیم لذا در همان زمان وارد عرصه نقد اثر می شویم و نقد، معمار را با تجربه طراح آن اثر معماری همراه و شریک می نماید.

این مدرس معماری دانشگاه شهید بهشتی تهران تأکید کرد: اگرچه دستِ قوی بسیار یاری کننده است، اما یک معمار باید مراقب باشد که در طراحی فریب نخورد؛ چراکه معماری، تصویر ترسیم شده بر کاغذ نیست بلکه فضای زندگی انسان است. پس دستِ قوی امری ضروری است اما ناکافی است؛ اگر نباشد ما معمار خوبی نخواهیم شد ولی بودنش هم چیزی را تضمین نمی نماید.

مهدی مزروعی، رئیس کمیسیون فرهنگی ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این مراسم، با تأکید بر اینکه داشته های شهر اصفهان باید بازیابی و بازشناسی شوند، گفت: متأسفانه مردم ما با زنده ترین آرامستان جهان آشنایی چندانی ندارند؛ درحالی که این آرامستان تمام ابعاد تاریخ، میراث ملموس، میراث ناملموس و معماری را در خود جمع نموده است.

وی اضافه کرد: مجموعه تخت فولاد اصفهان از این ظرفیت برخوردار است که هویت آن بازشناسی و به یکی از ظرفیت های بالفعل گردشگری اصفهان تبدیل گردد.

این عضو شورای اسلامی شهر اصفهان توضیح داد: متأسفانه بر روی تاریخ شفاهی اصفهان کار زیادی انجام نشده است، لذا درصدد هستیم که موضوع تاریخ شفاهی را در قالب یک پژوهشکده ساختارمند و قوی پیش ببریم.

مزروعی با بیان اینکه مشاهیر شهر اصفهان به درستی به مردم معرفی نشده اند، اظهار داشت: در تلاشیم که اطلاعات این مشاهیر به صورت یکپارچه و متمرکز در دسترس عموم قرار گیرد و بتوانیم در قالب یک تالارِ مشاهیر فعالیت کنیم.

سیدهادی امامی، دبیر مسابقه خطِ پر رنگ اصفهان نیز به چگونگی اجرای مسابقه طراحی کروکی از بناهای تاریخی تخت فولاد اصفهان اشاره نمود و گفت: در این مسابقه که در هشت گروه و پنج محور برگزار گردید، تعداد 130 نفر شرکت کردند و در نهایت از سوی هیئت داوران 10 اثر به عنوان آثار منتخب برگزیده شدند.

وی اضافه کرد: روایت اصفهان به زبان تصویر کروکی، استفاده از ظرفیت جامعه هنری و معماری در شهر برای خلق آثار هنری، آشنایی هنرمندان با ظرفیت های پنهان شهر، مشارکت دانشگاه ها و پیوند آن ها با تخت فولاد و هم نشینی بیشتر جامعه هنری و معماری با بناهای ارزشمند و تدقیق بیشتر در این بناها از اهداف برگزاری این مسابقه بوده است.

در آیین اختتامیه این مسابقه که داوری آن را حمید ضیائیان، سلیمان ساسون، مرتضی فرشته نژاد و عباسعلی شفیعی بر عهده داشتند، وجیهه کاظم زاده، نیکو شیرانی، محمدمهدی سرحدی، سلمان حیدری، ابراهیم بارانی، یلدا کامرانی پور، منیر بهزاد پور، محمد برومند، رضا شمیرانی و محمد ریسمان چیان به ترتیب به عنوان رتبه های نخست تا دهم معرفی شدند و با اهدای جوایز از آن ها تقدیر شد.

گشایش نمایشگاه آثار منتخب این مسابقه در کتابخانه مرکزی اصفهان و همچنین رونمایی از پوستر بخش سوم مسابقه خط پر رنگ اصفهان با موضوع طراحی کروکی از بناهای آرامگاهی شهر اصفهان سرانجام بخش این آیین بود.

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

bizbing.ir: مجله بیزبینگ: مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 62394

به "همراه با خط پُر رنگ اصفهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همراه با خط پُر رنگ اصفهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید