نمرود داغی کجاست؟

به گزارش مجله سرگرمی، نمرود داغی یا کوه نمرود یکی از دیدنی های تاریخی شرق ترکیه است. این منطقه در شمال کاهتا و نزدیک آدیلیامان قرار گرفته. نمرود داغی محل قرارگیری مجسمه های سنگی مربوط به دوران پیش از روم است. در نمرود داغی مجسمه های بسیار بزرگی خواهید دید که گفته می گردد مربوط به دوران پادشاهی به نام آنتیوخوس (پادشاهی کاماجن) است. در بین این مجسمه ها هم مجسمه های خدایان و انسان ها دیده می گردد و هم مجسمه های حیوانات. مجسمه های انسان نما در بخش شرقی و مجسمه های حیوانات در بخش غربی نمرود داغی قرار گرفته اند.

نمرود داغی کجاست؟

چرا نمرود داغی خاص است؟

می گویند نمرود داغی نوعی زیارتگاه بوده و سازه هایی که در آن دیده می گردد ترکیبی است از آثار یونانی و ایرانی. این ناحیه از سال 250 قبل از میلاد مرزی بوده بین امپراطوری سلوکی و اشکانی. در سال 64 قبل از میلاد، امپراطوری منطقه به شخصی به نام آنتیوخوس رسید. او همان کسی است که دستور ساخت معابد افسانه ای نمرود و زیارتگاه را داد. نمرود داغی را مهندسی آلمانی، که برای ساخت راستاهای حمل و نقل در دوره عثمانی به این منطقه فرستاده شده بود، کشف کرد. این اثر باستانی از نظر جغرافیایی منطقه ای خاص است و از نظر تاریخی داستان های زیادی در آن نهفته. در نمرود داغی گورستان قدیمی، مجسمه های غول پیکر، کتیبه های خواندنی و غروب و طلوع زیبای آفتاب را خواهید دید. نمرود داغی در فهرست آثار باستانی و میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

در نمرود داغی چه می بینیم؟

کوه نمرود

گذشته از مجسمه های نمرود داغی قله کوه نمرود نیز اهمیت تاریخی بسیاری دارد. می گویند در ارتفاع 2150 متری این کوه آرامگاه سنگی آنتیوخوس قرار گرفته است. البته هنوز این آرامگاه کشف نشده است.

تراس کوه نمرود

تراس کوه نمرود جایی است که مجسمه های سحرانگیز در آن به صف شده اند. گفته شده این مجسمه ها برای بزرگداشت آنتیوخوس و خدایگان ایستاده اند. گرچه اغلب مجسمه های نمرود داغی آسیب دیده و بدن هایشان را از دست داده اند اما هنوز زیبایی و جذابیت خودشان را دارند. در قسمت شرقی این کوه، مجسمه خدایان بزرگی مانند خدای زئوس، مجسمه هرکول، میترا، هرمس و مجسمه شیر و عقاب هستند. در قسمت شمالی مجسمه اجداد آنتیخوس دیده می گردد. در قسمت غربی البته اثر کمتری از مجسمه ها دیده می گردد.

کِی به نمرود داغی برویم؟

گفته می گردد نمرود داغی یکی از زیباترین مقاصد ترکیه برای تماشای طلوع و غروب خورشید است. به همین دلیل، بسیاری از گردشگرها طوری برنامه خود را تنظیم می نمایند تا پیش از طلوع آفتاب یا قبل از غروب خورشید به این منطقه برسند. زمان مناسب برای بازدید از این منطقه در ماه می تا اواسط اکتبر و بهترین زمان جولای تا آگوست است. در سایر ماه ها راستا دسترسی به این منطقه با برف و یخ مسدود می گردد. حتی در میانه تابستان هم هوای نمرود داغی خنک است و در بالای کوه وزش باد جریان دارد. سردترین زمان روز در نمرود داغی هنگام طلوع خورشید است.

چطور به نمرود داغی برویم؟

از استانبول یا آنکارا به مقصد آدی یامان پرواز مستقیم بگیرید. اگر طوری برنامه ریزی کنید که صبح زود در آدیامان باشید باقی روز را می توانید از نمرود داغی بازدید کنید. کوه نمرود داغی حدودا در فاصله 43 کیلومتری شهر کاهتا قرار گرفته است. نقطه نهایی که با ماشین می توانید خودتان را به کوه برسانید، پارکینگی در فاصله 600 متری از نمرود داغی است و باقی راستا را باید پیاده روی کنید.

برای دیدن نمرود داغی چه چیزهایی با خود ببریم؟

برای رسیدن به نمرود داغی باید کمی پیاده روی کنید، پس حتما کفش مناسب پیاده روی بپوشید. این منطقه در ناحیه ای مرتفع و کوهستانی قرار گرفته، به همین دلیل بهتر است هر فصلی را که برای دیدنش انتخاب می کنید حتما یک دست لباس اضافه و لباس گرم هم به همراه داشته باشید.

در سفر به نمرود داغی کجا اقامت داشته باشیم؟

برای اقامت در این منطقه می توانید به شهرهای اطراف بروید: آدیامان، کاهتا و مالاتیا. اگر به نزدیکی راه اهمیت می دهید کاهتا و اگر امکانات برای تان اهمیت دارد آدیامان را انتخاب کنید. البته روستای کارادوت ( Karadut) ، در نزدیکی کوه نمرود، نیز می تواند انتخاب دیگر شما باشد. این روستا با خانه محلی هایش میزبان گردشگران است.

پانسیون کارادوت

این پانسیون فاصله چندانی از نمرود داغی ندارد. از فضای دوست داشتنی آن با صبحانه های محلی می توانید لذت ببرید. برای حمل و نقل وعده های غذایی و تور نمرود داغی با این پانسیون می توانید هماهنگ کنید.

هتل دِ هیلتون گاردن این

این هتل در آدی یامان واقع شده و از امکانات مناسبی برخوردار است. استخر روباز شنا، سونا و جکوزی، رستوران و اتاق های تمیز از جمله امکانات این هتل است. با بوکینگ دات کام به راحتی می توانید هتل مورد نظرتان را انتخاب کنید.

چند نکته برای بازدید از کوه نمرود داغی

  • چه با ماشین بخواهید به سمت کوه نمرود داغی بروید چه پیاده، راستا کاردوت کوتاه تر است.
  • نمرود داغی تابستان های گرمی دارد. اگر تابستان راهی این منطقه می شوید، لباس خنک بپوشید.
  • البته در ارتفاعات، هوا خنکتر است و ممکن است شاهد وزش باد باشید. بهتر است لباس گرم و بادگیر به همراه داشته باشید.
  • بین راستا نیز جاذبه هایی نهفته است. کشف دامنه و تپه های سرسبز و خانه های متروکه در نمرود داغی را از دست ندهید.

نمرود داغی گوشه ای از جاذبه های شرق ترکیه است. در مطلب آشنایی با جاذبه های شرق ترکیه در خصوص جاذبه های این منطقه بیشتر بخوانید.

نمرود داغی روی نقشه

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

bizbing.ir: مجله بیزبینگ: مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: دالاهو
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 41045

به "نمرود داغی کجاست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمرود داغی کجاست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید