معرفی برترین بازی های ویدئویی دهه گذشته

به گزارش مجله سرگرمی، در این گزارش به معرفی بازی های ویدئویی برتر در 10 سال میلادی گذشته خواهیم پرداخت.

معرفی برترین بازی های ویدئویی دهه گذشته

به گزارش خبرنگار ، با سرانجام یافتن سال 2019، دهه دوم قرن بیستم میلادی نیز به سرانجام رسید. اتفاقی که موجب شد تا بسکمک از منابع خبری یا تحلیلگر های برجسته، به معرفی برترین های دهه 2010-2019 بپردازند. به جرات می توان گفت دهه دوم قرن بیستم سرشار از اتفاقات مهم و جذاب در حوزه فناوری، خودرو، تلفن های هوشمند و تفریح و سرگرمی بود. به خصوص در حوزه تفریح و سرگرمی شاهد عرضه کنسول های بازی جذاب، پلتفرم های بازی متنوع، پیشرفت گسترده در حوزه فیلم و سینما و ماردی از این دست بودیم. اما در بخش بازی های ویدئویی نیز عناوین بسیار بزرگ و جذابی در 20 سال گذشته تولید و عرضه شدند که نام آن ها برای همیشه به عنوان یکی از بهترین ها در تاریخ خواهد ماند. شرکت سونی طی 10 سال گذشته با عرضه کنسول پلی استیشن 4 و ساخت بازی های انحصاری برای این کنسول، فاصله چشمگیری از مایکروسافت و ایکس باکس گرفت و حالا به نظر می رسد، هرگز مایکروسافت به نزدیکی سونی نخواهد رسید. از طرفی شرکت نینتندو که دهه اخیر را با کنسول خانگی Wii آغاز کرده بود، در سال 2012 کنسول نه چندان پیروز Wii U را عرضه کرد، اما نقطه قوت نینتندو کنسول دستی نیتندو سوئیچ بود که در سال 2017 به بازار آمد و بازی های انحصاری آن به شدت مورد استقبال قرار گرفت. مایکروسافت نیز با ایکسباکس 360 دهه اخیر را آغاز کرد، اما در سال 2013 و همراه با سونی، از کنسول نسل هشتم خود با نام ایکس باکس وان رونمایی کرد و بازی های متنوع و محبوبی نیز برای این کنسول عرضه شد.

از طرفی شرکت های بازی سازی راک استار، ناتی داگ، یوبی سافت در کنار نینتندو و سونی، عناوین درخشان و جذاب بسکمک زیادی ار عرضه کردند، البته تمامی شرکت ها از جمله بتسدا، EA، کونامی، اکتیویژن و ... بازی های بسیار خوبی را در دهه اخیر روانه بازار کردند، اما عناوین درخشان این دهه مانند همیشه محدود به چند عنوان خاص بود. عناوینی که درصد رضایت کاربران از آن به بیش از 90 درصد می رسید و سایت های تحلیلی نیز امتیازات بالایی به این بازی ها دادند. به همین جهت در ادامه فهرستی از 10 بازی برتر دهه گذشته میلادی را ارائه خواهیم داد، البته عناوین بسیار زیادی حق حضور در این فهرست را داشتند، اما با توجه به رضایت کاربران، امتیازات سایت های تحلیلی، فروش و تاثیرگذاری بالا، فهرست ذیل جمع آوری شده است، با ما همراه باشید:

استودیو سازنده: راک استار

سال انتشار: 2013

پلتفرم ها: پلی استیشن، ایکس باکس، ویندوز

جی تی ای 5 به طور قطع یکی از برترین عناوین جهان باز در تاریخ است. راک استار پس از صرف 5 سال برای تولید این بازی، در سال 2013 نسخه جدید و متفاوتی از تجربه بازی جهان باز را ارائه داد. در این بازی با وجود سه شخصیت مختلف، به نوعی مالک شهر هستید و می توانید هرکاری که بخواهید انجام دهید. این بازی با وجود گرافیک بالا، گیم پلی بهبودیافته، ماموریت های متنوع و جذاب و داستانی مهیج، هر کسی را شیفته خود می سازد. از طرفی راک استار در جی تی ای 5 انتخاب های فراوانی به گیمر می دهد، به طور مثال در بسکمک از ماموریت ها می توان از دو روش مخفیانه و آرام یا زدن به دل هدف و کلی تیراندازی و انفجار، استفاده کرد. جی تی ای 5 یکی از کم نقص ترین بازی های دهه اخیر است.

استودیو سازنده: راک استار

سال انتشار: 2018

پلتفرم ها: پلی استیشن، ایکس باکس، ویندوز

پس از آن که جی تی 5 توقعات از استودیو راک استار را چنیدن برابر کرد، ساخت یک بازی که بتواند موارد جدیدی را ارائه دهد و نظر مخاطبان را جلب کند، کار بسیار دشواری است. البته راک استار از پس این کار برآمد. RDR2 یک بازی در محیط غرب وحشی و کاراکتر های کابویی است، فضایی که کمتر در بازی های رایانه ای دیده بودیم، اما در RDR2 به بهترین شکل به نمایش درآمد. گرافیکم این بازی یکی از برتین ها در دهه اخیر است و نما های فوق العاده زیبایی که در این عنوان از غرب وحشی تجربه می کنید، منحصربه فرد است. این بازی از نظر خشونت و ماموریت های پرهیجان به جی تی ای نمی رسد و فضای ارام تری دارد. جزئیات حرکات بدن واکنش ها و هوش مصنوعی بازی بهبود چشمگیری نسبت به بازی های قبلی راک استار داشته و موجب طبیعی تر شدن محیط بازی می شود. در این بازی با شخصیت آرتور مورگان به سراغ ماجراجویی در غرب وحشی می روید، شخصیتی که ذات جوانمردی دارد، اما گاهی بسیار بی رحم می شود.

استودیو سازنده: ناتی داگ

سال انتشار: 2013

پلتفرم ها: پلی استیشن

سال 2013، یکی از برترین دوران برای بازی های ویدئویی بود. سالی که در آن بازی های درخشانی مانند جی تی ای و آخرین بازمانده از ما، و دو کنسول نسل هشتم سونی و مایکروسافت به بازار آمدند. بازی The Last of Us مانند جی تی ای در ابتدا برای پلی استیشن 3 عرضه شد، اما به سرعت نسخه بهبودیافته آن برای پلی استیشن 4 نیز وارد بازار شد. The Last of Us به عقیده بسکمک جزو 3 بازی برتر در تاریخ است، یک بازی احساسی در محیطی آرام و دراماتیک که داستان یک پدر دختر از دست داده را نشان می دهد که در جهانی زامبی ها با دختری دیگر که او را به یاد دختر خود می اندازد، همسفر می شود. در این بازی شخصیت مرد (جویل) تمام تلاش خود را می کند که مانند یک پدر واقعی، از دختر نوجوان همسفر خود (الی) محافظت کند. سادگی، رویا پردازی، شوخ طبعی، بازی گوشی و هوش الی در مقابل شخصیت زمخت و واقع بینانه جویل یک تضاد مثال زدنی را ایجاد می کند که هر گیمری را عاشق این بازی می کند.

استودیو سازنده: ناتی داگ

سال انتشار: 2016

پلتفرم ها: پلی استیشن

آچارتد 4 یکی دیگر از باز ی های انحصاری پلی استیشن است که قطعا خریداران ایکس باکس حسرت داشتن آن را می خورند. آنچارتد 4 توسط ناتی داگ، سازنده The Last of Us تولید شده و از نظر گرافیک، گیم پلی و کارگردانی یک سر و گردن The Last of Us بالاتر است، البته شخصیت پردازی، روایت داستان و دید هنری به این عنوان نمی رسد و برای همین بازی The Last of Us، به طور کلی محبوب تر است. در آنچارتد 4 با شخصیت نیتن دریک و برادرش به قلب یک جزیره رفته تا گنجی قدیمی را کشف کنند، در این راه گروهی آدم کش در مقابل آن ها قرار می گیرد که آن هانیز به دنبال گنج هستند. بخش ال این بازی فضایی کاملا مردانه یا بهتر بگویم، برادرانه دارد، اما در نیمه دوم با اضافه شدن شخصیت همسر نیتن دریک در این ماجراجویی، فضای درام آن به The Last of Us شباهت بیشتری پیدا می کند. وجود صحنه های اکشن، ماموریت های دیوانه وار و پرهیجان، از عمده ترین نقاط قوت این بازی هستند که وجه تمایز آن با The Last of Us را رقم می زند.

استودیو سازنده: سنتا مونیکا

سال انتشار: 2018

پلتفرم ها: پلی استیشن

سری بازی های خدای جنگ با داشتن محیطی افسانه ای و اساطیری و گیم پلی جذاب شناخته می شوند. گیمر برای پیروزط در این بازی باید همچون خدای جنگ، به مبازه با دشمنان بی شمار بپردازد. اما شاخصه هایی که موجب تفاوت بازی خدای جنگ نسخه 2018 شد، گرافیک بالا و داستان دراماتیک بود که فضایی کاملا نوین را به کاربران می داد. در این بازی به دلیل محیط افسانه ای با شخصیت ها، موجودات و اتفاقات کاملا متفاوتی رو به رو می شدید، از آهنگری پیر و قدکوتاه گرفته تا هیولایی عظیم الجثه در دریا، در هر ماموریت God of War با محیطی جدید و گا ها اسرارآمیز سر و کار دارید و دشمنان کاملا متفاوتی به جنگ شما می آیند. در این داستان قهرمان محور، شخصیت محبوب کریتوس کمی پیر شده و مانند پدری با تجربه، راه و روش زندگی را به بپسر کوچکش می آموزد. نقطه تضاد دو شخصیت در شیطنت و بازی شی پسر و کاراکتر بسیار جدی پدر است، موردی که ما را به یاد The Last of Us می اندازد. در داستان بازی نیز با سورپرایز های مختلفی رو به رو می شوید که انجام آن را هیجان انگیزتر می کند.

استودیو سازنده: بتسدا

سال انتشار: 2011

پلتفرم ها: پلی استیشن، ایکس باکس، ویندوز، نینتندو سوئیچ

حال که صحبت از محیط اسانه ای و اساطیری به میان آمد، جای دارد تا به یکی از بهترین بازی های افسانه ای در تاریخ بپردازیم. بازی که در ابتدای دهه منتشر شد، ولی با این وجود هنوز هم جزو بازی های 10 سال اخیر است. الدر اسکرول: اسکایریم یک بازی جهان باز با گرافیک متوسط، ولی جزئیات بالا است. در این بازی هر چیزی، حتی میوه های روی میز یا سطل خالی گوشه اتاق را می توانید مدیریت کنید. نقشه بسیار بزرگ این بازی دارای شهر های مختلف با اقلیم های متفاوت است که به تنهایی گشت و گذار در آن ها، ساعت ها گیمر را سرگرم می کند. وجود دشمنان گسترده از انسان گرفته تا حیوانات کوچک و بزرگ، جادوگران، جاینت ها، ترول ها حتی برخی ارواح و از همه مهمتر اژدها یان، یکی از نقاط قوت بازی به شمار می رود، همچنین برای مبارزه با این موجودا می توان از صد ها خنجر، شمشیر سبک، شمشیر سنگین، تیر و کمان، طلسم ها و برخی نیرو های جادویی استاده کرد که رسیده به هرکدام از این موارد نیازمند کشف مناطق جدید، انجام ماموریت های اصلی و فرعی و گاهی اوقات، دزدی از دیگران است. تنوع ماموریت های فرعی و بزرگی جهانی بازی به مقداری است که حتی اگر یک سال The Elder Scrolls V: Skyrim رابازی کنید باز هم مناطق ناشناخته و ماموریت های نرفته برای گیمر وجود دارد.

استودیو سازنده: CD Projekt Red

سال انتشار: 2015

پلتفرم ها: پلی استیشن، ایکس باکس، ویندوز، نینتندو سوئیچ

یکی دیگر از بازی های جهان باز و دارای فضای اساطیری که به یکی از پیروز ترین بازی های 10 سال گذشته تبدیل شد، ویچر 3 است. البته ویچر جهانی افسانه ای نسبتا جدیدی دارد و از چند نقشه موازی تشکیل شده که در مجموع وسعت آن را از اسکایریم بزرگ تر می کند. در بازی جذاب ویچر نیز با داستانی روان، گاهی اسطوره محور و گاهی درام همراه هستید. استودیوی CD Projekt Red به جز بازی ویچر عنوان درخشان دیگری در تولیدات خود ندارد، البته این شرکت در سال آینده بازی Cyberpunk 2077 را عضه خواهد کرد که پیش بینی می شود یکی از بهترین بازی های سال باشد.

استودیو سازنده: نینتندو

سال انتشار: 2017

پلتفرم ها: نینتندو سوئیچ

افسانه زلدا یکی از قدیمی ترین و پر عنوان تریم بازی های شرکت نیتندو محسوب می شود، بازی که نسخه اول آن در سال 1986 منتشر شد و نوزدهمین نسخه آن در سال گذشته وارد بازار شد. البت نسخه های اصلی این محجوعه تعداد محدودتری دارد که یکی از اصلی ترین و پیروز ترین آن می توان به عنوان Breath of the Wild اشاره کرد. بازی افسانه زلدار کی بازی جهان باز با فضایی افسانه ای و فانتزی است، دو موردی که در بیشتر بازی های تولیدی نینتندو مشاهده می شود. فضای ارام، گیم پلی قدرتمند و موسیقی جذاب این بازی موجب شده تا در هنگام بازی این عنوان، تنها لذت ببرید.

استودیو سازنده: بایوور (EA)

سال انتشار: 2014

پلتفرم ها: پلی استیشن، ایکس باکس، ویندوز

عصر پادشاهان یکی از طولانی ترین بازی های ساخته شده در تاریخ است، یک عنوان افسانه ای با نقشه ای بسیار بزرگ و داستانی روان و جذاب که برای رسیدن به سرانجام آن باید حدود 100 ساعت و برای سرانجام دادن به تمام ماموریت های جانبی و اتمام کامل بازی، حدود 200 ساعت زمان بگذارید. عصر اژد ها یک بازی با جزئیات بالا، شخصیت های متنوع، عناصر و شاخصه های بسیار جذاب اساطیری است که زیبایی آن را چندین برابر می کند. یکی از نقات قوت بازی گرافیک بالای آن است که در سال 2014 کم نظیر بود، همچنین داستان جامع بازی از مواردی است که گیمر را به خود جذب می کند و حتی با وجود طولانی بودن آن، جذابیت بازی از دست نمی رود.

استودیو سازنده: Epic Games

سال انتشار: 2017

پلتفرم ها: پلی استیشن، ایکس باکس، ویندوز، مک، اندروید و iOS

در سرانجام جا دارد یکی از عناوین آنلاین، چند نفره و پیروز دهه گذشته را نیز معرفی کنیم، بازی فورتنایت یک عنوان جهان باز در سبک بقا است که به صورت آنلاین آغاز و کاراکتر ها باید تلاش کنند که به عنوان آخرین نفر زنده بمانند، البته فورتنایت به صورت گروهی هم بازی می شود و دارای مود های متفاوتی است. از اصلی ترین ویژگی هایی که به پیروزیت این بازی کمک کرده، عرضه آن برای تمامی پلتفرم های بازی است، فورتنایت بر روی گوشی، رایانه و کنسول قابل اجرا بوده و می توان در هر لحظه و با هم پلتفرمی از آن لذت برد. گرافیک لذت بخش، تورنمنت های جذاب و بروزرسانی های مناسبی بازی نیز از عولمب محبوبیت آن به شمار می رود.

گزارش از عبدالله مطیع

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

bizbing.ir: مجله بیزبینگ: مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 66220

به "معرفی برترین بازی های ویدئویی دهه گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی برترین بازی های ویدئویی دهه گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید