طبع شیر سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات آن چیست؟

به گزارش مجله سرگرمی، معمولا وقتی صحبت از مصرف شیر در رژیم غذایی می گردد منظور شیر گاو است زیرا نسبت به شیرهای دیگر مانند شیر بز، شیر گوسفند و یا بوفالو قابل دسترس تر و مقرون به صرفه تر است. اما به طور کلی تقریبا تمام شیرها یک سری ویژگی مشابه دارند و در تعداد محدودی از ویژگی ها ممکن است متفاوت باشند. طبع شیر و ترکیبات موجود در آن این نوشیدنی خوشمزه را به یک مایع شفابخش در طب سنتی تبدیل نموده است.

طبع شیر سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات آن چیست؟

در این مقاله ابتدا طبع شیر و انواع مصلحات آن از نظر طب سنتی را بیان نموده و سپس به آنالیز خواص درمانی این نوشیدنی شفا بخش می پردازیم.

طبع شیر چیست؟

مزاج شیر پاستوریزه از نظر طب سنتی سرد و مرطوب است و انواع مصلحات آن عسل و گلاب است.

مزاجانواع مصلحات
سرد و مرطوبعسل، گلاب

گزیده ای از مهم ترین خواص شیر برای بدن

1. تقویت استخوان ها و دندان ها

شاید مشهورترین فواید نوشیدن شیر حفظ سلامتی استخوان و دندان های شما باشد. کلیه تبلیغاتی که در دنیا برای شیر با برندهای مختلف وجود دارد به این مفهوم اختصاص داده شده است که شیر باعث ایجاد استخوان ها و دندان های قوی تر می گردد و این یک ویژگی شاخص برای این نوشیدنی خوشمزه است.

مقادیر فراوانی از کلسیم و سایر مواد معدنی ضروری که برای تراکم استخوان احتیاج است به همراه انواع پروتئین ها، همگی در شیر گاو موجود است، که این باعث می گردد نه تنها برای استخوان ها بلکه برای دندان هایتان از نظر رژیم غذایی بسیار ضروری و مهم باشد. بعلاوه شیر باعث افزایش تراکم استخوان در سنین بالاتر شده و از پوکی استخوان جلوگیری می نماید. پس برای جبران کمبود کلسیم بدن خود شیر را از قلم نیاندازید.

2. افزایش سلامت قلب

بسته به نوع تغذیه ای که گاوها دارند، به طور متفاوت در شیرشان چربی امگا 3 وجود دارد. این چربی در گاوهایی که از علفزارهای طبیعی تغذیه می نمایند بیشتر است. اسیدهای چرب امگا 3 از کلسترول های خوب در بدن محسوب می شوند که باعث تقویت سلامت قلب شده و از بیماری های خطرناک قلبی عروقی مانند حملات قلبی یا سکته مغزی جلوگیری می نماید.

3. یاری به کاهش وزن

تحقیقات نشان داده است که شیر به دلایل مختلفی می تواند به کاهش وزن یاری کند. مهم ترین علت وجود پروتئین بسیار بالا با کالری کم است که باعث برطرف گرسنگی می گردد. بعلاوه به علت خاصیت افزایش متابولیکی (افزایش سوخت و ساز بدن) که در پروتئین وجود دارد می تواند انرژی بیشتری را تأمین کند و از ایجاد یک سبک زندگی بی تحرک جلوگیری کند. در نتیجه متابولیسم بالاتر و فعالیت بیشتر منجر به کاهش وزن می گردد. به علاوه برای افرادی که وزن ایده آلی دارند و نگران تغییر در شرایط تناسب اندام خود هستند یک میان وعده عالی محسوب می گردد.

4. کاهش التهاب در بدن

شیر اغلب به اسم درمانی برای همه دردهای التهابی از نقرس و ورم مفاصل گرفته تا ناراحتی تنفسی و سوختگی روی پوست توصیه می گردد. ترکیبی از پروتئین کامل حیوانات، اسیدهای چرب امگا 3 و ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در شیر، آن را به یک ماده ضد التهابی باورنکردنی تبدیل می نماید. به همین علت در برخی کشورها مردم پس از خوردن غذاهای پر ادویه کمی شیر می نوشند تا اثرات التهابی ادویه ها را از بین ببرند. ترکیب منحصر به فرد این نوشیدنی خوش طعم علاوه بر تسکین التهابات، هضم غذا و جذب مواد مغذی را آسان تر می نماید.

5. درمان افسردگی

ویتامین D موجود در شیر باعث فراوری هورمونی به نام سروتونین می گردد. این هورمون ارتباط مستقیمی با خلق و خوی بهتر، اشتها و خواب آرام تر دارد. در نتیجه افسردگی و خستگی مزمن را در فرد از بین می برد.

به علت نوسانات هورمونی زیاد در خانم ها علائم کمبود ویتامینD در زنان مانند بی حوصلگی و خستگی بیشتر است.

6. افزایش رشد و توسعه عملکرد سیستم های داخلی بدن

پروتئین بخش مهمی از عملنمودهای بدن ما را کنترل می نماید، اما انواع مختلف پروتئین هم وجود دارد. شیر گاو حاوی پروتئین های کامل است، به این معنی که بدن به صورت مستقیم و بدون تغییر از آن ها استفاده می نماید و در فراوری انرژی برای بدن و رشد و توسعه اندام های داخلی و خارجی نقش بسزایی دارند. به همین علت نوشیدن شیر بصورت روزانه و مرتب در بچه ها و نوجوانان بسیار حائز اهمیت است و رشد و نمو آن ها را چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی تقویت می نماید.

7. تقویت سیستم ایمنی بدن

علاوه بر کلسیم و پروتئین ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند ویتامین E ، سلنیم و روی هم در شیر یافت می گردد که می تواند رادیکال های آزاد خطرناک را در بدن کشف نموده و از بین ببرد. در نتیجه از ایجاد بیماری های مزمن در بدن مانند انواع بیماری های قلبی و سرطانی جلوگیری می نماید. به علاوه عامل اصلی پیری زودرس پوست وجود رادیکال های آزاد فراوان در پوست است که بر اثر ترکیب سلول های پوستی با اسیدهای چرب محیطی ایجاد می شوند. بنابراین مصرف شیر به داشتن پوستی جوان و شاداب هم کم می نماید.

8. کاهش فشار خون

فشار خون بالا از مهم ترین عوامل خطرناک ایجاد بیماری های قلبی است. به طور کلی محصولات لبنی مانند شیر باعث کاهش فشار خون می گردد. تحقیقات نشان می دهند ترکیب بی نظیر کلسیم، پتاسیم و مهمیم موجود در این نوشیدنی باعث کاهش فشار خون می گردد.

9. پیشگیری از انواع سرطان ها

کمبود ویتامین D در بدن در رشد و تکثیر سلول های سرطانی نقش دارد. شیر حاوی مقادیر قابل توجهی از این ویتامین است. بخصوص در مناطقی که از نظر جغرافیایی دریافت اندازه نور خورشید به وسیله بدن پایین است، شیر می تواند جایگزین بسیار مناسبی باشد. بعلاوه وجود مقادیر بالای کلسیم در این نوشیدنی لذیذ، خطر ابتلا به سرطان روده عظیم را کاهش می دهد.

10. افزایش عضله سازی در ورزشکاران و بدنسازان

شیر گاو منبع غنی از پروتئین با کیفیت بالاست و شامل تمام اسیدهای آمینه لازم است. در نتیجه با افزایش اندازه سوخت و ساز بدن و افزایش انرژی باعث حذف چربی های مضر شده و به راحتی برای ورزشکاران و بدنسازان فراوری ماهیچه می نماید.

سخن آخر

شیر از نوشینی های پرطرفدار در دنیا است که نوشیدن آن برای تمام سنین لازم است. از شیر در انواع مواد خوراکی مانند انواع کیک ها، نان ها و دسرها استفاده می گردد. به همین علت افرادی هم که خود شیر را به تنهایی دوست ندارند می توانند از فرآورده ها و خوراکی هایی که با شیر تهیه می شوند استفاده نمایند تا از مزایای آن بهره مند شوند. بعلاوه به علت طبع سردی که دارد بخصوص افراد سرد مزاج باید آن را با مصلحش یعنی عسل یا گلاب استفاده نمایند.

برای ما در پایین همین صفحه بنویسید شما از شیر در چه خوراکی هایی استفاده می کنید؟ بعلاوه پیشنهاد می کنیم در خبرنگاران با طبع قهوه هم آشنا شوید.

nagh.ir: ناق | مجله گردشگری و مسافرتی ناق

huli.ir: هولی | مجله فناوری و تکنولوژی های مدرن

inman.ir: اینمن | مجله ایمنی صنعتی، اخبار و مقالات صنایع

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 7 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 154584

به "طبع شیر سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات آن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طبع شیر سرد است یا گرم؟ خواص و مصلحات آن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید