صادرات نخستین محموله نفت ایران از جاسک؛ 31 تیرماه

به گزارش مجله سرگرمی، مسعود کرباسیان با اشاره به اینکه این افتخاری بزرگ برای مجموعه بزرگ صنعت نفت است که بتواند در سالی که به شعار فراوری، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها مزین است، طرح بزرگ و ملی انتقال نفت خام از گوره به جاسک را به مرحله بهره برداری برساند و نخستین محموله نفت خام از دریای عمان و جاسک بارگیری و صادر گردد، اظهار کرد: این کار افزون بر تنوع بخشی به مبادی صادراتی کشور و توسعه منطقه مکران، سبب آبادانی، فراوری و فعالیت های مالی بیشتر در این منطقه با احداث پالایشگاه ها و پتروشیمی ها در آینده نزدیک می گردد.

صادرات نخستین محموله نفت ایران از جاسک؛ 31 تیرماه

نقش آفرینی 250 شرکت و پیمانکار ایرانی

وی با بیان اینکه این طرح با همت همکاران ارزشمند در صنعت نفت شروع و پیگیری شده و به مرحله بهره برداری رسیده است و 250 پیمانکار ایرانی و فراورینماینده داخلی در این زمینه مشارکت داشته اند، توضیح داد: در این طرح برای 5 هزار نفر به صورت مستقیم و 10 هزار نفر به صورت غیرمستقیم اشتغال زایی شده و خوشبختانه در مدتی کمتر از آنچه در مصوبات نخست برآورد شده بود، با استفاده از منابع داخلی، اوراق مشارکت و دیگر منابع و با وجود شرایط سخت تحریم و کرونا آماده بهره برداری شده است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران اضافه کرد: از افتخارهای دیگر این طرح ملی، استفاده 91 درصدی از توان ساخت داخل در این طرح است و بعضی نخستین ها هم در کشور در جریان این طرح رقم خورد. برای نمونه، ساخت تختال ورق نفت ترش، ورق عریض، انواع پمپ که در صنعت نفت به کار گرفته می گردد و شیرآلات نفتی و گوی شناور از مهم ترین بخش های ساخت داخل در این طرح است.

وی با بیان اینکه شروع این طرح به دلیل نفروختن ورق و لوله نیس (Nace) به کشور طولانی شد، گفت: فولاد جزو اقلام تحریمی بود و این موضوع سبب شد ساخت تختال با توجه به امکانات داخلی پیگیری گردد و در این راستا شرکت فولاد مبارکه دانش لازم را کسب و تختال را فراوری کرد. شرکت فولاد اکسین هم ورق عریض فراوری و سه

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران ادامه داد: شرکت لوله سازی عظیم کشور هم شبانه روزی فعالیت کردند و لوله مورد احتیاج طرح فراوری شد. در کنار آن ساخت پمپ های عظیم به همت شرکت های توانمند ایرانی به انتها رسید و شیرآلات عظیم و یک گوی شناور هم ساخته شده و تعدادی هم در حال ساخته شدن است که به امید خدا در مدت کوتاهی برای افزایش ظرفیت طرح به کار گرفته می گردد.

کرباسیان اظهار کرد: بر اساس برآورد انجام شده، در این پروژه صرفه جویی قابل توجه ای محقق شده است.

طبق اعلام شرکت ملی نفت ایران، وی با بیان اینکه حین انجام کار و پیشرفت طرح با شیوع ویروس منحوس کرونا هم روبه رو شدیم که برنامه ریزی خاص خود را می طلبید، ادامه داد: در همین حال باید تحصیل اراضی انجام می شد و کارخانه ها فعالیت می کردند. به این منظور از همان ابتدای شیوع کرونا تمهیدهایی اندیشیده شد که تجمع بین افراد کمتر باشد. تلاشگران و فعالان حاضر در این پروژه از شهرهای مختلفی بودند و مراقبت ها و اطمینان خاطر دادن به این عزیزان قطعاً توقف در کار ایجاد می کرد، اما این دلسوزی در همه آحاد جامعه برای پیشبرد طرح وجود داشت و نیروهای کاری در این راستا از خود گذشتگی کردند که به لطف خدا با کمترین آسیب از این مرحله هم عبور کردیم.

نشست های مستمر برای تکمیل یک طرح ملی

وی اضافه کرد: وزیر نفت شخصاً نشست های چندباره پیگیری پروژه به صورت روزانه داشتند و همه این فعالیت ها با حمایت، مراقبت و پیگیری مدیریت ارشد وزارت نفت و دلسوزی مدیرانی که در بخش های مهندسی و اجرا بودند و متخصصان و کارگران طرح به ثمر رسید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: از دیگر اقدام های خوبی که در این طرح انجام شد، طراحی سامانه مدیریت پروژه بود که روزانه پیشرفت طرح را ثبت و رصد می کرد، بعلاوه برگزاری نشست ها طوفان فکری در سطوح مختلف در دستور کار بود تا همه مشارکت نمایند و نقاط قوت و ضعف تحلیل می شد تا طرح با سرعت و دقت بیشتری به نتیجه برسد.

بر اساس این گزارش، طرح انتقال نفت خام گوره به جاسک، طرحی ملی و راهبردی است که با حمایت دولت و راهبری شرکت ملی نفت ایران و با هدف ایجاد ظرفیت انتقال یک میلیون بشکه نفت خام در روز، ذخیره سازی و صادرات آن به وسیله پایانه تازه جاسک، تضمین استمرار صادرات نفت خام، تمرکززدایی از پایانه های صادراتی و متنوع سازی آن و توسعه پایدار و اشتغال زایی در سواحل مکران اجرا می گردد که در این مرحله ظرفیت 300 هزار بشکه نفت در روز است و انتها به صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت می رسد.

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

bizbing.ir: مجله بیزبینگ: مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 154825

به "صادرات نخستین محموله نفت ایران از جاسک؛ 31 تیرماه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات نخستین محموله نفت ایران از جاسک؛ 31 تیرماه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید