سریال دل و سوژه&zwnjهایی که فرسنگ&zwnjها از زندگی مردم دور است!

به گزارش مجله سرگرمی، در چند سال اخیر، می توان یکی از تغییرات در حوزه فرهنگ و رسانه را فیلم های سینمایی و داستانی برای نمایش خانگی دانست. پیش از نمایش های خانگی، فراوری سریال منحصرا در دست صدا و سیما بود و برای دیدن سریال های غیر صدا و سیمایی، مخاطب باید به سریال های خارجی رو می آورد یا اینکه حق انتخاب دیگری نداشت. اکنون نمایش های خانگی این فرصت را ایجاد نموده که مخاطبان ایرانی حق انتخاب سریال های ایرانی که خارج از صدا و سیما فراوری می شوند را داشته باشد اما این سریال ها چه نوع سبک زندگی را ترویج می نمایند؟ و چرا برای مخاطب جذاب می شوند؟ این سریال ها معمولا به داستان هایی می پردازند که می توانند مخاطب را از زیست روزمره پر تنش خود بیرون بکشند. سریال هایی که لوکیشن ها و خانه های زیبایی دارد، همه در این فیلم ها شیک پوش و زیبا هستند، اگر آشپزی می نمایند همه آشپزهای ماهری هستند، اگر مدل باشند یکی از بهترین مدل های جهان می شوند، اگر پولدار هستند از پولدارترین ها هستند و خلاصه اینکه بازیگران آن به هر کاری که دست بزنند مطمئنا پیروز خواهند شد. این سریال ها همان چیزی را نشان می دهند که در زندگی مردم عادی هیچ جایی ندارد و فاصله با آن برای مردم عادی فاصله ای نجومی اما جذاب است و در واقعیت این سریال ها ارتباط چندانی با زندگی واقعی مردم ایران ندارد. همه آن ها راننده، ماشین شیک، مدیریت کارخانه های عظیم را دارند در حالی که فقر در جامعه ما آنچنان ملموس شده که بسیاری از مردم برای گذران زندگی خود باید چند شغله باشند و این تصویر از زندگی لوکس هیچ انطباقی با تصویر واقعی کشور ما ندارد.

سریال دل و سوژه&zwnjهایی که فرسنگ&zwnjها از زندگی مردم دور است!

عاشقانه و دل در یک راستا

شاید برایتان پیش آمده باشد که چند قسمت میانی سریالی را از دست داده باشید و با تماشای چند قسمت بعد متوجه شوید که هیچ اتفاق خاصی را از دست نداده اید و می توانید بدون برگشت به قسمت های قبلی ادامه سریال را ببینید و حتی چند قسمت دیگر را هم تند تند جلو بزنید. اتفاقی که اگر در سریال های نامی دنیا رخ دهد گره های ناگگرددنی بسیاری در داستان برایتان باقی خواهد گذاشت. بسیاری از سریال های خانگی با همین شرایط ساخته شده و بعضی از آن ها یک فاصله جدید از میزان ضعیف و تصنعی بودن با دیگر ساخته های شبکه نمایش خانگی را خلق نموده است. سریال عاشقانه که چندی پیش در نمایش خانگی پخش شد، داستانی را در میان شخصیت هایی از طبقه مرفه جامعه روایت می کرد که دغدغه هایشان شبیه به مردم جامعه نبود. منوچهر هادی سازنده این سریال بود. کارگردانی که گویا متوجه شده است نمایش خانگی می تواند برایش سود بیشتری داشته باشد چرا که بعد از سریال عاشقانه، دل را ساخت تا باز هم تبلیغاتی در بیلبوردهای شهر داشته باشد. منتقدان دل را از عاشقانه سریالی ضعیف تر می دانند که حتی بازی مصنوعی بازیگران آن به چشم می آید. داستان این سریال، عشق های قدیمی است که به تازگی هم را پیدا نموده اند، زندگی های جدید شکل گرفته را نابود می نمایند. اگر از نقدهایی که به فیلمنامه، شخصیت پردازی های کلیشه ای، بازی های مصنوعی، افراط در استفاده از موسیقی بتوان چشم پوشی هم کرد از داستان تکراری آدم های پولدار زندگی منوچهر هادی نمی توان به راحتی گذشت. شخصیت هایی که با مردم خود زندگی نمی نمایند و گویا پس از سریال عاشقانه منوچهر هادی فهمیده است در دل هم باید از مردم دورتر شد تا بتوان سود بیشتری کرد.

در این زمینه بخوانید:

منتقدان مشهور سینمای دنیا درباره فیلم جوکر چه می گویند؟

نگاهی به بازیگران ایرانی و ترک فیلم مست عشق؛ از حریم سلطان تا سوپراستار!

کارگردان ها به دنبال چه هستند؟

کارگردانان و تهیه نمایندگان بسیاری به سمت ساختن سریال های شبکه خانگی رو آورده اند. داستان هایی که غالبا تکراری و سطحی هستند، مسائل شخصیت هایشان عجیب و غریب است و همگی از یک سطح رفاه خوبی برخوردار هستند. ممکن است خانواده ای در این میان باشد که اوضاع اقتصادی نه چندان خوبی داشته باشند اما مشکل آن ها هم به سرعت حل می گردد و به خیل خوشبخت های سریال اضافه می شوند. مسائل اجتماعی که هر روزه جامعه ما با آن ها درگیر است در هیچ کدام از این سریال ها جایی ندارد و تنها یک طبقه خاص سوژه ساخت فیلم های کارگردانان شده است که دغدغه ها و سبک زندگی آن ها را با ساخته های فرهنگی به دیگر مردم حقنه می نمایند. فیلم و سریال هایی که نشان می دهد ذهن کارگردانان و نویسندگان آن ها نیز از دغدغه مردم خالی است.

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

bizbing.ir: مجله بیزبینگ: مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: ایرنا زندگی
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 123713

به "سریال دل و سوژه&zwnjهایی که فرسنگ&zwnjها از زندگی مردم دور است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریال دل و سوژه&zwnjهایی که فرسنگ&zwnjها از زندگی مردم دور است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید