دلیل نایاب شدن مرغ و روغن چیست؟

به گزارش مجله سرگرمی، به گزارش خبرنگاران، منصور عالی پور گفت: در حال حاضر کمبود کالا نداریم و فقط در دو بخش روغن و مرغ دچار مشکل هستیم؛ البته این مشکل فقط مربوط به فروشگاه های زنجیره ای نیست بلکه تامین این دو کالا برای واحدهای صنفی یعنی خواروبارفروشی ها هم مشکل شده است.

دلیل نایاب شدن مرغ و روغن چیست؟

نایب رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای اضافه کرد: بر اساس ارزیابی اجرا شده از سوی اتحادیه، میزان توزیع و جذب روغن در فروشگاه های زنجیره ای نسبت به مشابه سال قبل افزایش 100 درصدی داشته، اما با این حال کمبود روغن محسوس است.

میزان توزیع و جذب روغن در فروشگاه های زنجیره ای نسبت به مشابه سال قبل افزایش 100 درصدی داشته، اما با این حال کمبود روغن محسوس است

وی ادامه داد: البته به دلیل نااطمینانی مردم نسبت به قیمت ها و موجودی کالا، مصرف خانوار بصورت احساسی تغییر نموده و از مصرف بهینه خارج شده است و مردم یک مقداری کالا در خانه انبار می نمایند؛ اما شرایط فعلی فقط مربوط به خرید خانوار نیست بلکه به طور کلی مجرای خروجی روغن مشکوک شده است چراکه فراوری و توزیع فراتر از سال گذشته بوده و اینکه مشکل پیش آمده است نمی تواند صرفا مرتبط با رفتار خانوار باشد بلکه باید بخش دلالی و قاچاق را آنالیز کرد.

عالی پور گفت: وقتی شرایط بازار به شکلی گردد که عده ای احساس نمایند می توانند کالا را در بخش دیگری بفروشند، واسطه گری فعال می گردد و شرایط فعلی کاملا بیانگر آن است که دلالان در بازار روغن و مرغ فعال شده اند.

کالا در فروشگاه ها وجود دارد و کمبودی نداریم اما به نظر می رسد دلالان روغن را از فروشگاه ها خریداری و جمع می نمایند. در واقع صد در صد توزیع بیشتر اجرا شده ولی باز هم روغن کم است و مردم باید برای خرید صف بایستند

نایب رئیس اول اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای توضیح داد: کالا در فروشگاه ها وجود دارد و کمبودی نداریم اما به نظر می رسد دلالان روغن را از فروشگاه ها خریداری و جمع می نمایند. در واقع صد در صد توزیع بیشتر اجرا شده ولی باز هم روغن کم است و مردم باید برای خرید صف بایستند.

عالی پور تاکید نمود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دولت باید به صورت جدی به این بحث ورود نمایند زیرا به نظر می رسد بخشی از کالای خریداری شده و به خارج از کشور قاچاق می گردد.

وی اضافه کرد: از سویی دیگر نیز قیمت سوبسید دار مرغ باعث شده این بخش برای دلالان جذاب گردد تا مرغ را در بازارسیاه عرضه نمایند.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دولت باید به صورت جدی ورود نمایند زیرا به نظر می رسد بخشی از کالایی که توسط دلالان از فروشگاه های زنجیره ای خریداری می گردد، به خارج از کشور قاچاق می گردد

زمان بندی فروشگاه ها برای عرضه کالا!

عالی پور گفت: فروشگاه ها دقت می نمایند که روغن به دست دلال نیفتد از این رو بیشتر فروشگاه ها موجودی روغن را در ساعاتی از روز در قفسه ها می چینند که ساعت خرید خانوار است؛ به عنوان مثال در ساعات صبح بیشتر دلالان به فروشگاه ها مراجعه می نمایند و فروشگاه ها مجبور هستند که چنین تدابیری بیاندیشند. از سویی دیگر باید مدنظر داشت که موجودی انبار فروشگاه ها محدود است و اگر دلالان روغن را خریداری نمایند دیگری چیزی برای خانوار باقی نمی ماند. ناظر می بیند که روغن در سطح فروش نیست ولی نمی داند که اگر فروشگاه بدون زمان بندی کالا را در قفسه بچیند دلال کالا را خریده و می برد.

وی اضافه کرد: بازرسان سازمان حمایت مصرف نمایندگان و فراورینمایندگان و سازمان تعزیرات حکومتی روی سیستم توزیع نظارت می نمایند که در حال حاضر سیستم توزیع اشکال زیادی ندارد زیرا پس از فراوری، کالا به صنوف، فروشگاه های زنجیره ای و میادین میوه و تره بار ارسال می گردد. بنابراین مشکل اصلی را دلالان و قاچاقچیان ایجاد نموده اند و متولیان امر همچون ستاد مبارزه با قاچاق باید به این بحث ورود نمایند.

عالی پور گفت: هفته گذشته این مباحث را در وزارت صمت مطرح کردیم اما ورود وزارت صمت به تنهایی کافی نیست.

نایابی و گرانی کالاهای اساسی بویژه روغن و مرغ طی ماه های گذشته چنان دامنه پیدا نموده که رهبر انقلاب نیز اخیرا با ابراز ناخرسندی از گرانی ها و مسائل معیشتی، گفتند: این وضع در آستانه عید غُصه بزرگی ایجاد نموده است. البته اجناس مانند میوه ها فراوان است اما قیمت ها بسیار بالا است که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمی رود بلکه نصیب دلال ها و واسطه های سودجو می گردد و ضرر آن به مردم می رسد.

منبع: مهر

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

bizbing.ir: مجله بیزبینگ: مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 136075

به "دلیل نایاب شدن مرغ و روغن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلیل نایاب شدن مرغ و روغن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید