دستور ویژه نعمت زاده برای فراوری چادر مشکی، خروج سالانه 150 میلیون دلار ارز برای واردات

به گزارش مجله سرگرمی، علیرضا حائری در تبادل نظر با مهر با تشریح جزئیات برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت برای فراوری داخلی چادرمشکی گفت: ایران بزرگترین مصرف کننده چادر مشکی در جهان به شمار می رود که حدود 70 میلیون متر در سال مصرف دارد و برای تامین احتیاج، نزدیک به 150 میلیون دلار هزینه می گردد.

دستور ویژه نعمت زاده برای فراوری چادر مشکی، خروج سالانه 150 میلیون دلار ارز برای واردات

عضو انجمن صنایع نساجی ایران اضافه کرد: علیرغم ارزبری این کالا در کشور، 50 سال است که ایران رتبه نخست مصرف چادرمشکی در جهان را دارد و متاسفانه هیچگاه مسئولان در وزارت صنعت، این عزم و اراده را نداشته اند که تقاضای بازار را به وسیله کارخانجات داخلی تامین نمایند و به همین دلیل، ایران همیشه واردنماینده پارچه چادرمشکی بوده است،

وی با اشاره به واردات چادرمشکی در مقاطعی از سوئیس، کره و ژاپن توضیح داد: هم اکنون واردات ایران از اندونزی، ویتنام و تایلند صورت می گیرد و این کشورها، علیرغم اینکه مصرف نماینده چادر مشکی نیستند؛ اما بازار را تشخیص داده و برای ایران و کشورهای عربی، پارچه چادری فراوری می نمایند؛ درحالیکه در داخل کشور هنوز این تشخیص داده نشده که فراوری صورت گیرد.

حائری از دستور ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای فراوری چادرمشکی در داخل خبرداد و گفت: وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید زیادی بر حل مسائل فراوری چارد مشکی در داخل داشته و بر این اساس دستورات وِیژه ای صادر نموده است؛ ضمن اینکه تاکنون چند جلسه نیز در این وزارتخانه برگزار شده است.

وی با بیان اینکه صرف گفتن حمایت از فراوری چادر مشکی، کافی نیست و باید واحدهای فراورینماینده معتبر صنعت نساجی با حمایت دولت وارد گود شوند، گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید واحدهای برتر فراورینماینده صنعت نساجی در کشور را که نمونه های پیروز صنعتی و صادراتی داشته اند، انتخاب نموده و با تسهیلاتی که در اختیار آنها قرار می دهد، زمینه را برای فراوری داخلی باز کند.

حائری ادامه داد: بر اساس طرحی که به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارایه شده است، دولت باید شرایط جذابی را برای فراورینمایندگان فراهم کند تا به فراوری چادر مشکی بپردازند، به نحوی که یاری های خود را به ارایه مبالغ اقتصادی محدود نکند و معافیت اقتصادیاتی، معافیت بیمه سهم کارفرما، دوره بازپرداخت طولانی تر وام و نیز تنفس 5 ساله برای بازپرداخت وام را برای فراورینمایندگان در نظر گیرد.

وی گفت: در این میان، دولت که هم اکنون به دنبال فراوری داخلی چادر مشکی است، نباید تسهیلات را به صورت عمومی در اختیار متقاضیان قرار دهد، چراکه همچون تجربیات گذشته، بعضی وام را دریافت نموده و فراوریی هم صورت نمی دهند. بنابراین باید فراورینمایندگان شاخص صنایع نساجی را پیدا نموده و شرایط جذابی برای فراوری فراهم کند.

حائری ادامه داد: به وزارت صنعت، معدن و تجارت پیشنهاد داده ام که 5 فراورینماینده برتر صنعت نساجی کشور را پیدا نموده و از هر یک از آنها بخواهد که 5 واحد فراوریی 20 میلیون متری احداث نمایند تا سالانه 100 میلیون متر پارچه چادر مشکی فراوری گردد، در این صورت علاوه بر تامین احتیاج داخلی با محصول با کیفیت، 30 میلیون متر نیز صادر شده و ارزآوری برای کشور خواهد داشت.

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

bizbing.ir: مجله بیزبینگ: مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 47959

به "دستور ویژه نعمت زاده برای فراوری چادر مشکی، خروج سالانه 150 میلیون دلار ارز برای واردات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور ویژه نعمت زاده برای فراوری چادر مشکی، خروج سالانه 150 میلیون دلار ارز برای واردات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید