تحلیل رسانه های آسیایی درباره مذاکرات برجامی ایران و آمریکا

به گزارش مجله سرگرمی، ایرنا نوشت: رسانه های مختلف آسیایی با بازتاب خبر نشست هفته جاری در وین در ارتباط با احیای برجام و لغو تحریم های غیرقانونی آمریکا علیه ایران، خاطرنشان کردند که آمریکا آماده دیدار با طرف ایرانی است اما وزیر خارجه ایران دیدار مستقیم را غیرضروری می داند.

تحلیل رسانه های آسیایی درباره مذاکرات برجامی ایران و آمریکا

اینترنشنال بیزنس تایمز استرالیا با اعلام اینکه آمریکا و ایران مذاکرات غیرمستقیم را برای نجات برجام شروع می کنند، اضافه کرد: همزمان با تلاش اتحادیه اروپا برای بازگشت دولت بایدن به توافق هسته ای، آمریکا و ایران هفته آینده مذاکرات غیرمستقیم را در وین شروع خواهند کرد. اتحادیه اروپا بعد از یک نشست ویدئو کنفرانسی بیان نمود که مشارکت کنندگان در برجام هفته آینده دیدار حضوری در وین خواهند داشت.

بر اساس این گزارش، آمریکا بطور مستقیم شرکت نمی کند اما برای اولین بار از زمان خروج دولت سابق آمریکا از برجام یک هیات آمریکایی حاضر خواهد بود. اتحادیه اروپا نیز بیان نمود که تماس های جداگانه ای با آمریکا خواهد داشت.

محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در این رابطه تاکید کرد که هدف از این مذاکرات نهایی کردن سریع لغو تحریم ها و تدابیر هسته ای برای برداشتن همه تحریم ها است. او در توییتر نوشت: دیدار بین ایران و آمریکا ضروری نیست.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم نشست وین را یک گام سازنده به جلو دانست و گفت که آمریکا آماده نشست مستقیم با تهران است.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا هم گفت که بروکسل امیدوار به بازگشت آمریکا به برجام در دو ماه آینده است. اولیانوف دیپلمات روس هم در توییتر نوشت که بازگشت احتمالی آمریکا به برجام آشکارا مستلزم تبعیت کامل آمریکا از برجام است.

برخی تحلیلگران می گویند، تردید بایدن برای برداشتن فوری تحریم ها راهی برای فشار بر تهران یا حفظ سرمایه سیاسی برای سایر اولویت ها است. چرا که توافق هسته ای مورد مخالفت حزب جمهوریخواه است. از سوی دیگر جمهوریخواستار به سرعت خبرهای مربوط به نشست وین را محکوم کردند.

اما برخی ناظران می گویند که نشست وین راهی برای شکستن بن بست و بازگشت به توافق برجام است. سوزان دی ماگیو عضو کارنگی گفت: مذاکرات تقریب دیدگاه ها راه حلی ابتکاری برای غلبه بر بن بست موجود است.

رسانه هندی: احیای برجام بهبود مهمی در روابط ایران و آمریکا خواهد بود

پایگاه خبری تلگراف هند هم به نقل از نیویورک تایمز گزارش داد: آمریکا و ایران درباره مذاکرات غیرمستقیم برای بازگشت به برجام موافقت کردند. این رسانه هندی با اشاره به نشست این هفته در وین تاکید کرد احیای توافق برجام یک بهبود مهم در روابط دو کشور خواهد بود.

چگونگی ترتیب زمانی بازگشت دو کشور به شروط برجام یک مساله سخت سیاسی و فنی بوده است و هر طرف تاکید کرده که طرف دیگر باید اول اقدام کند. مذاکرات وین که از سه شنبه شروع می شود، اولین تلاش جدی دولت بایدن برای مشخص کردن چگونگی تحقق این مساله است.

مذاکرات غیرمستقیم در وین بین ایران و آمریکا با این هدف است که نقشه راهی برای هماهنگ کردن گام ها برای بازگشت به برجام تهیه شود.

تیم بایدن اعلام کرده است زمانی که دو طرف از برجام تبعیت کنند، واشنگتن خواستار مذاکره بیشتر برای تمدید محدودیت های زمانی در برجام و تلاش برای مهار برنامه موشکی ایران و حمایت از گروههایی مانند حزب الله است.

در تهران ، عباس عراقچی گفت که بازگشت آمریکا به برجام نیازمند هیچ مذاکره ای نیست و راستا روشن است.

رسانه نیوزیلندی: مذاکرات غیرمستقیم، تلاشی برای بازگشت به برجام

پایگاه خبری استاف نیوزیلند هم در گزارشی به نقل از آسوشیتدپرس نوشت: آمریکا و ایران روز جمعه بیان نمودند که مذاکرات غیرمستقیمی را برای تلاش به منظور بازگشت به توافق هسته ای شروع می کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ازسرگیری مذاکرات را یک گام سالم به جلو دانست، اما اضافه کرد که اینها روزهای اول است و ما پیشرفت فوری را پیش بینی نمی کنیم؛ زیرا بحث های سختی در راه است. پرایس گفت که مذاکرات هفته آینده حول کارگروه هایی انجام می شود که اتحادیه اروپا با سایر طرفها از جمله ایران تشکیل می دهد.

وی اضافه کرد: مسائل اصلی که مورد بحث قرار خواهد گرفت، گام های هسته ای است که لازم است ایران برای بازگشت به تبعیت از شروط برجام بردارد و گام های لغو تحریم ها که لازم است آمریکا بردارد.

این رسانه مدعی شد: ایران بطور دائم توافق را نقض کرده و مقدار اورانیوم غنی شده و سطح غنی سازی از حد مجاز بالاتر رفته است. ایران ماه گذشته هم محدودسازی بازرسان را شروع کرد.

روزنامه آر تی اچ ک هنگ کنگ و پایگاه خبری اوت لوک ایندیا هند و پایگاه 9نیوز استرالیا هم این گزارش آسوشیتدپرس را بازتاب داده اند.

تایمز ایندیا: ایران تاکید دارد که آمریکا باید تحریم های ترامپ را لغو کند

پایگاه خبری هندی تایمز ایندیا به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد: آمریکا از مذاکرات مستقیم با ایران استقبال می کند. این رسانه اضافه کرد: آمریکا روز جمعه تایید کرد که هفته آینده در نشستی در وین درباره توافق هسته ای ایران شرکت خواهد کرد و پیشنهاد کرد که جلسه مستقیمی با تهران داشته باشد.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: این روزهای اول است و پیشرفت فوری را پیش بینی نمی کنیم، زیرا مباحثات سختی در پیش است اما اعتقاد داریم که این یک گام سالم به جلو است. وی اضافه کرد: در حال حاضر مذاکره مستقیم بین آمریکا و ایران را در این فرایند پیش بینی نمی کنیم هر چند آمریکا آماده انجام چنین کاری است.

ایران تاکید کرده است که آمریکا باید اول برای لغو تحریم های ترامپ اقدام کند و بعد ایران تدابیر کاهش تعهدات برجامی را برخواهد چید.

بیزنس استاندارد: پیشرفت احتمالی در تلاش های احیای دیپلماسی

رسانه هندی بیزنس استاندارد نیز به نقل از بلومبرگ گزارش داد: آمریکا و ایران هفته آینده مذاکرات غیرمستقیمی درباره چگونگی بازگشت به توافق هسته ای انجام می دهند که این می تواند پیشرفتی در تلاش های راکدمانده برای احیای دیپلماسی باشد.

مقامات آمریکایی به صورت مستقیم با ایران مذاکره نمی کنند اما در جریان نشست روز ششم آوریل در وین حاضر خواهند بود.

اتحادیه اروپا طی بیانیه ای در پی یک ویدئو کنفرانس بیان نمود که نشست هفته آینده با هدف شناسایی تدابیر لازم برای لغو تحریم ها و اجرای تعهدات هسته ای برگزار می شود. این اتحادیه تاکید کرد که تماس های جداگانه بین مشارکت کنندگان و آمریکا را تشدید خواهد کرد.

تهران بارها مذاکره مستقیم با دولت بایدن درباره احیای برجام را رد کرده است. چین روز جمعه از آمریکا خواست که تحریم های غیرقانونی علیه ایران را لغو کند. کننده روسیه هم بیان نمود: احساس می شود که در راستا درست قرار داریم اما راه پیش رو آسان نخواهد بود. وزیر خارجه آلمان هم تاکید کرد: زمانی برای تلف کردن نداریم.

شبکه خبری چینی: ایران لغو گام به گام تحریم ها را مردود می داند

شبکه خبری چینی سی جی تی ان هم در گزارشی بیان نمود: کنندگانی از ایران و قدرت های جهان روز سه شنبه آینده در وین دیدار می کنند تا درباره برجام بحث کنند. این مطلب را مقامات ایرانی و اروپایی بعد از مذاکرات مجازی روز جمعه بیان نمودند.

هر چند آمریکا در نشست روز جمعه حضور نداشت اما دولت بایدن روز جمعه تایید کرد که آمریکا موافقت کرده برای شناسایی موضوعات دخیل در بازگشت به تبعیت از برجام با شریکان اروپایی، روسی و چین مصاحبه کند.

در عین حال شبکه پرس تی وی به نقل از یک منبع آگاه بدون نام بیان نمود که انتظار می رود ایران مذاکره غیرمستقیم با آمریکا یا لغو گام به گام تحریم ها را رد کند.

روز جمعه هجدمین نشست کمیسیون مشترک برجام به ریاست معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی، انریکه مورا از طرف جوسپ بورل کننده عالی اتحادیه اروپا و با حضور کنندگان چین، فرانسه، آلمان، روسیه، انگلیس و ایران در سطح معاونین/مدیران سیاسی وزرای امور خارجه برگزار شد که اعضای شرکت کننده در آن چشم انداز بازگشت کامل آمریکا به برجام را بررسی کرده و آمادگی خود را برای بررسی موضوع با نگرش مثبت و در یک تلاش جمعی مورد تاکید قرار دادند.

به این ترتیب، جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در روز سه شنبه به مذاکره با گروه 1+4 در دو قالب متفاوت خواهند رفت به گونه ای که ایران در قالب کمیسیون مشترک برجام و در سطح کارشناسی حضور خواهد داشت و آمریکا هم در نشستی جداگانه با سه کشور اروپایی، اتحادیه اروپا، روسیه و چین به چگونگی بازگشت به برجام می پردازند.

مقامات ایران تاکید کرده اند هیچ مذاکره مستقیمی با طرف آمریکایی نخواهند داشت اما آمریکا باید همه تحریم ها را پیش از بازگشت به برجام بردارد و به قطعنامه 2231 پایبند باشد.

311311

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

bizbing.ir: مجله بیزبینگ: مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 140453

به "تحلیل رسانه های آسیایی درباره مذاکرات برجامی ایران و آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحلیل رسانه های آسیایی درباره مذاکرات برجامی ایران و آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید