بایدهای شکل گیری شهر هوشمند؛ از اشتراک گذاری داده ها تا مشارکت جویی زنان و بچه ها

به گزارش مجله سرگرمی، چهارمین دوره جایزه جهانی خشت طلایی تهران که هدف اصلی آن حرکت به سمت شهرهای زیست پذیرتر است، شنبه 11 آبان ماه در برج میلاد افتتاح شد و سخنرانان آن به الزامات شکل گیری شهر هوشمند پرداختند.

بایدهای شکل گیری شهر هوشمند؛ از اشتراک گذاری داده ها تا مشارکت جویی زنان و بچه ها

به گزارش خبرنگاران به نقل از شهرنوشت، گشتاسب مظفری معاون روابط و همکاری های بین الملل شهرداری تهران و دبیر جایزه بین المللی خشت طلایی تهران، در نشست شهرهای هوشمند که پیش از آغاز مراسم جایزه دنیای خشت طلایی تهران در سال 98 در برج میلاد برگزار گردید، با بیان اینکه از سال 2013 روز دنیای شهرها در تقویم سازمان ملل گنجانده شد، اظهار کرد: در این روز، رویدادهای بزرگی برگزار می گردد تا حساسیت صندلی و اهمیت شهرها به برنامه ریزان، سیاست گذاران، حکمرانان، دولت ها و شهروندان یادآوری گردد.

وی با اشاره به اینکه این گرامیداشت باعث می گردد تا به سمت شهرهای شکوفاتر و زیست پذیرتر حرکت کنیم، گفت: شهر بهتر، زندگی بهتر شعاری است که برای رویداد روز دنیای شهرها در سال 2019 انتخاب شده است.

دبیر جایزه دنیای خشت طلایی تهران با اشاره به اینکه از سال 2014 این مراسم در شهر تهران پایتخت جمهوری اسلامی ایران برگزار گردیده است، عنوان نمود: سه دوره این مراسم با موفقیت و حضور حداکثری و مؤثر ذی نفعان برگزار گردیده است و سال جاری دوره چهارم این مراسم را همزمان با روز دنیای شهرها برگزار می کنیم.

مظفری با تأکید بر اینکه جایزه دنیای خشت طلایی تهران به مدیران شهری و کارشناسان شهرها یاری می نماید تا از تجارب یکدیگر استفاده و آن را با یکدیگر تبادل نمایند، توضیح داد: تبادل تجارب باعث می گردد زیرساخت های مناسب تری همراه با خدمات بهتر بتوانیم فراهم کنیم.

معاون روابط و همکاری های بین الملل شهرداری تهران توضیح داد: خاورمیانه و غرب آسیا منطقه حساس و زادگاه تمدن است و بر تمام تمدن هایی که سراغ داریم تأثیرگذار بوده است. در حال حاضر شهرهای منطقه در قالب فعالیت های تخصصی با یکدیگر همکاری مناسبی دارند و می توانند مجموعه تجارب خود را در اختیار سایر شهرهای دنیا قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه نشست شهرهای منطقه غرب آسیا و خاورمیانه سال جاری برگزار خواهد شد، توضیح داد: یکی از کمیته های تخصصی این سازمان کمیته های شهر هوشمند است که امروز شاهد برگزاری آن خواهیم بود و هیأت رئیسه این سازمان نیز جلسه ای را با حضور شهردار تهران تشکیل خواهند داد.

  • احتیاج به نگاه فرابخشی برای تحقق هوشمندسازی در ایران

ستار هاشمی، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در نشست شهرهای هوشمند که در قالب برگزاری چهارمین دوره جایزه بین المللی خشت طلایی تهران در برج میلاد برگزار گردید، تاکید نمود که برای تحقق هوشمندسازی در ایران احتیاج به نگاه فرابخشی داریم.

وی با بیان اینکه در شکل گیری شهر هوشمند نگاه فناورانه به موضوع ضروری است، عنوان نمود: باید به فرآیندهای شکل گیری شهر هوشمند توجه بسیاری گردد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به سه ضلع شکل گیری شهر هوشمند اشاره نمود و گفت: نگاه ابزار، نگاه فرآیند و نگاه افراد؛ این سه مورد باید همزمان و توأمان باهم توسعه داده شوند.

هاشمی با تأکید بر اینکه در شهر هوشمند باید نگاه هوشمندی به تجارت مدرن داشت، توضیح داد: برای مثال در بحث مدیریت پسماند به عنوان یک مطالبه جدی در شهر هوشمند، برای آغاز پروژه ، باید توجه کرد که آیا می گردد مدل مالی در آن اجرا کرد یا خیر. در پاره ای از موارد ممکن است با توجه به مسئولیت اجتماعی خود ناچار به سرمایه گذاری به شکل مالی باشیم. باید این موارد تفکیک و اولویت بندی های مرتبط با آن انجام گردد.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: راهبردهایی که در وزارت ارتباطات دنبال می گردد، بحثی تحت عنوان ایران هوشمند است. موضوع های مرتبط با هوشمندسازی یک نگاه فرابخشی است. زمانی که گفته می گردد ایران هوشمند، همه دستگاه های خصوصی، دولتی و بنگاه ها باید پای کار باشند.

هاشمی با بیان اینکه ذیل ایران هوشمند، شهر هوشمند واقع شده است، گفت: با این نگاه و تعامل می توان در راستای ایران هوشمند و شهر هوشمند گام برداشت و حرکت کرد. نگاه آخر که در شهر هوشمند مهم است، این است که باید بر اساس شاخص های شناخته شده خودمان را پایش کنیم تا بدانیم به چه اندازه به اهداف مان نزدیک شده ایم.

  • کاهش چشمگیر هزینه های مدیریت شهری با هوشمندسازی شهرها

بهاره آروین، رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به اینکه کاهش مؤثر هزینه های مدیریت شهری با هوشمندسازی شهرها محقق می گردد، گفت: شهر هوشمند در صورت یکپارچگی داده ها محقق می گردد.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران در چهارمین دوره جایزه بین المللی خشت طلایی تهران با بیان اینکه هوشمندسازی شهرها پروسه ای بسیار گسترده است، گفت: هوشمندسازی سه اصل مهم را به همراه دارد؛ یکی از این اصول رونق کسب وکار و خلق ثروت در شهرهاست. هوشمندسازی شهرها بستری برای شکل گیری کسب وکارها ایجاد می نماید که شهرهای غیرهوشمند فاقد این پتانسیل هستند. افزایش کارایی برای ارائه خدمات و توزیع عدالت در شهرها از دیگر مصادیق شهر هوشمند است چراکه نهادهای عمومی وظیفه کاهش نابرابری را دارند. حقیقت این است که در بسیاری از امور تمام شهروندان را در پرداخت هزینه هایی که برای شهر متقبل می شوند یکسان می بینیم و این کار عادلانه نیست.

وی با اشاره به اینکه هوشمندسازی در افزایش عدالت مفید است، توضیح داد: همچنین هوشمندسازی، کاهش مؤثر هزینه های مدیریت شهری را به دنبال دارد. با هوشمندسازی بسیاری از هزینه های مدیریت شهری به طور چشمگیری کاهش پیدا می نماید. اما چرا هوشمندسازی در کشور ما محقق نمی گردد؟

آروین ادامه داد: در ایران حکمروایی شهری نداریم. شهرداری ها قدرت گذشته را ندارند و بسیاری از وظایف شهرداری ها در سال های بعد به ارگان های دیگر واگذار شد. در واقع چالش اصلی در حوزه مدیریت شهری عدم یکپارچگی مدیریت شهری است. به عبارت دیگر، یکپارچگی داده که در تمام کشورها وجود دارد، اما در ایران چنین امری محقق نشده است.

وی توضیح داد: شهر هوشمند اتفاق نمی افتد مگر اینکه یکپارچگی داده ها در مدیریت شهری محقق گردد. شورای اسلامی شهر سابق تهران مصوبه ای دارد که طبق آن داده ها بین ارگان ها باید به اشتراک گذاشته گردد. در این خصوص نقش وزارت ارتباطات بسیار پررنگ است، اما تا کنون این اتفاق رخ نداده است.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران توضیح داد: در کشور، سازوکارهایی داریم که بتوانیم یکپارچه سازی داده ها را محقق کنیم. اگر طالب شکل گیری شهر هوشمند هستیم باید این داده ها به اشتراک گذاشته گردد. وزارت ارتباطات باید در حوزه شهرهای هوشمند برای یکپارچه سازی داده ها نشست هایی را برگزار کند. رویکرد امروز دنیا حکمروایی مبتنی بر داده هاست. بسیاری از ارگان ها داده های ارزشمندی دارند ولی این داده ها برای آنها ایجاد ارزش اضافه نموده نمی نماید.

  • هدف شهر هوشمند افزایش کیفیت زندگی است

ایرج شهین باهر، شهردار تبریز در همایش چهارمین دوره جایزه دنیای خشت طلایی تهران از مهمترین چالش های پیش روی شهرها گفت و اهداف و مولفه های شهرهای هوشمند را تشریح کرد و گفت: فقدان مدیریت یکپارچه شهری، اشتغال، بزهکاری، فقر، آلودگی هوا، ترافیک، مدیریت انرژی و کمبود منابع از مهمترین مسائل و چالش های پیش روی شهرهای دنیا هستند. تکنولوژی شهر هوشمند اجازه می دهد تا مقامات یک شهر با جامعه در زیرساخت های شهری و نظارت بر آنچه اتفاق می افتد و آنچه در حال تحول است، تعامل مستقیم پیدا کند.

شهین باهر با بیان اینکه هدف یک شهر هوشمند افزایش کیفیت زندگی شهری با رویکرد توسعه پایدار است، گفت: مدیریت هوشمند شهری، انرژی هوشمند، ساختمان هوشمند، حمل و نقل هوشمند، زیرساخت هوشمند، سلامت و مراقبت های بهداشتی هوشمند و شهروند هوشمند از مهمترین مولفه های یک شهر هوشمند هستند.

وی در خاتمه یادآور شد: معیارها و زیرساخت های ایجاد شهر هوشمند در سه نوع از عوامل شامل عوامل فناوری اطلاعات، عوامل نهادی و عوامل انسانی خلاصه می گردد.

  • تاثیر جنگ در خاورمیانه بر هوشمندسازی شهرها

محمت دومان، دبیرکل شهرهای متحد و حکومت های محلی- خاورمیانه و آسیای غربی نیز گفت: حقیقت این است جنگی که در بعضی از کشورهای خاورمیانه در حال وقوع است موجب گریز سرمایه گذاران شده است، به همین دلیل یکی از مسائل هوشمندسازی شهرها، پیدا کردن سرمایه گذار به منظور سرمایه گذاری در این مناطق است.

دبیرکل شهرهای متحد و حکومت های محلی- خاورمیانه و آسیای غربی (UCLG MEWA) در نشست شهرهای هوشمند که در قالب برگزاری چهارمین دوره جایزه بین المللی خشت طلایی در برج میلاد برگزار گردید، اعلام کرد: جوایزی که در این همایش ارائه می گردد به دنبال ایجاد انگیزه و تشویق طرح هایی است که برای حل مسائل به پا می خیزند.

وی توضیح داد: مسائل و مسائل شهرها در این همایش در سطح منطقه ای، ملی و بین المللی مورد آنالیز قرار می گیرد و برای آن راهبرد و استراتژی هایی ارائه خواهد شد. یکی از مهم ترین این رویکردها، هوشمندسازی شهرها با ساختارهای شهری است. در این راستا با کوشش های انجام شده درحال افزایش متدهای تکنولوژی برای شهرهای خاورمیانه هستیم. با هوشمندسازی یک شهر، شهرهای اطراف و زندگی ساکنان شهرها تحت تأثیر قرار می گیرد.

دومان در خصوص سرمایه گذاری در خاورمیانه، گفت: حقیقت این است جنگی که در بعضی از کشورهای خاورمیانه در حال وقوع است موجب گریز سرمایه گذاران شده است، به همین دلیل یکی از مسائل هوشمندسازی شهرها، پیدا کردن سرمایه گذار به منظور سرمایه گذاری در این مناطق است.

وی افزود: برای ایجاد شهرهای هوشمند احتیاج به یک سری اصول داریم که باید باتوجه به آن حرکت کرد. باید شفافیت، حساب پس دهی و نوآوری در ایجاد شهرها رعایت گردد. اگر بخواهیم به هوشمندسازی شهرها بپردازیم باید به مسائلی همچون بخش های مهندسی، برنامه ریزی در دانشگاه، شرکت های تکنولوژی، شرکت هایی که درحال فراوری محصولات خلاقانه هستند، اپراتورهایی که خدمات تکنولوژیکی ارائه می دهند و سطوح بین المللی و همچنین سازمان های عمومی، ملی و منطقه ای توجه کنیم.

دبیرکل شهرهای متحد و حکومت های محلی- خاورمیانه و آسیای غربی بر ضرورت ارتقاء همکاری های بین تهران و ترکیه برای هوشمندسازی بهتر شهرها تأکید کرد و گفت: همراه با همکاری ها با درنظر دریافت تفاوت هر یک از مناطق، باید استراتژی های برتر را انتخاب کنیم. امیدوارم بدون ایجاد وابستگی به تکنولوژی، با استفاده از فناوری های جدید شهرهای هوشمند خود را گسترش دهیم.

  • مشارکت زنان، بچه ها و افراد ناتوان حلقه گمشده تحقق شهر هوشمند است

مریم جوان شهرکی، نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در ایران گفت: همراهی مسئولانه شهروندان اعم از زنان، بچه ها و افرادی که ناتوانی جسمی و حرکتی دارند، از قطعات گمشده پازل شهر هوشمند است.

جوان شهرکی در نشست تخصصی شهرهای هوشمند که در قالب برگزاری چهارمین دوره جایزه بین المللی خشت طلایی تهران برگزار گردید، با بیان اینکه درک، دریافت و استفاده از مفهوم شهر هوشمند در نقاط مختلف متفاوت است، گفت: این مفهوم در حال شکل گیری است و از این رو مورد اجماع همه نخبگان نیست و همه شهرها و کشورها در درجه اول اقدام به بومی سازی آن می نمایند.

وی اضافه نمود: همان گونه که پیاده کردن مدل های اقتباسی و یکسان توسعه در کشورهای آمریکای لاتین با شکست روبرو شد، هوشمندسازی شهرها نیز اگر بدون توجه به اقتضائات و چارچوب ها باشد با شکست روبرو خواهد شد.

نماینده سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در ایران با بیان اینکه شفافیت در اشتراک داده ها مورد توجه است٬ گفت: یونیدو به عنوان یکی از سازمان های مبدع شهرهای پایدار در 163 کشور دنیا بر هوشمندسازی داده ها، مدیریت زیست محیطی هوشمند شهرها و توسعه شهرهای پرکربن با استفاده از دو مدل تاکید دارد. این دو مدل عبارتند از فراوری ثروت با توسعه مشارکت های مالی پایدار و همراهی شهروندان.

وی خاطر نشان کرد: بدون شهروندان هوشمندسازی شهر محقق نخواهد شد. همراهی مسئولانه شهروندان اعم از زنان، بچه ها و افرادی که ناتوانی جسمی و حرکتی دارند، از قطعات گمشده پازل شهر هوشمند است.

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

bizbing.ir: مجله بیزبینگ: مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 56650

به "بایدهای شکل گیری شهر هوشمند؛ از اشتراک گذاری داده ها تا مشارکت جویی زنان و بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بایدهای شکل گیری شهر هوشمند؛ از اشتراک گذاری داده ها تا مشارکت جویی زنان و بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید