ارمنستان می تواند پلی برای انتقال گاز ایران به اروپا باشد

به گزارش مجله سرگرمی، تهران-خبرنگاران- یک کارشناس حوزه انرژی توضیح داد: ارمنستان می تواند به کشوری برای انتقال گاز ایران به کشورهای دیگر و همچنین اروپا تبدیل گردد.

ارمنستان می تواند پلی برای انتقال گاز ایران به اروپا باشد

به گزارش روز شنبه خبرنگاران از تارنمای پانورامای ارمنستان، آرمن مانولیان کارشناس حوزه انرژی و امور امنیت بین الملل ضمن اشاره به سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران و اعلام امادگی ایروان برای تبدیل شدن به پلی در جهت انتقال گاز ایران گفت: ارمنستان می تواند به یک کشور انتقال گاز ایران تبدیل گردد اما این سوال مطرح است که آیا ایران می تواند با حجم بالا گاز به اروپا صادر کند؟

این کارشناس خاطر نشان کرد که صادرات گاز ایران به گرجستان به وسیله ارمنستان بسیار زیاد احتمال دارد به ویژه اینکه این اقدام طی دوران نخست وزیری هوویک آبراهامیان مورد آزمایش نهاده شد. در آن دوران مقدار کمی گاز ایران به وسیله خاک ارمنستان با همکاری یک شرکت خصوصی به گرجستان صادر شد.

این کارشناس توضیح داد که از لحاظ فنی انتقال گاز ایران به کشورهای دیگر به وسیله خاک ارمنستان امکان پذیر است. ظرفیت انتقال و تخلیه گازی از ایران به ارمنستان سالانه حدود 2.3 میلیارد مترمکعب بوده این در حالی است که در حال حاضر فقط 15 درصد این ظرفیت مورد استفاده قرار می گیرد.

با این حال آرمن مانولیان توضیح داد که برای انتقال احتمالی گاز ایران به اروپا به وسیله خاک ارمنستان سرمایه گذاری های جدی و گسترده ای ضروری است.

وی تاکید نمود که ورود به بازار اروپا کار آسانی نیست چون این بازار بی ثبات بوده و تامین کنندگان بزرگی همچون روسیه، نروژ و الجزایر را دارد.

این کارشناس ارمنی توضیح داد: انتقال گاز به وسیله قلمروهای مختلف به مذاکرات درازمدت احتیاج دارد. حتی اگر تصمیم سیاسی در این زمینه اتخاذ گردد، اجرای آن براساس شرایط مالی بسیار سخت خواهد بود. بنابراین بعید است بتوان حجم زیادی از گاز ایران را به وسیله خاک ارمنستان به اروپا انتقال داد.

وی در ادامه به تحریم های سیاسی و مالی علیه ایران به عنوان یک مانع برای صادرات گاز ایران به اروپا نیز اشاره نمود.

به گزارش خبرنگاران، نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان چهارشنبه گذشته وارد تهران شد و با مقامات ارشد ایران دیدار و گفت و گو کرد. وی در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران بر گسترش روابط دوجانبه در همه زمینه به ویژه روابط مالی تاکید نمود. پاشینیان تاکید نموده که ایروان گسترش همکاری ها با تهرن را در دستورکار قرار داده و می کوشد همچنان همسایه ای قابل اعتماد و دارای مناسباتی محبت آمیز با جمهوری اسلامی ایران باشد.

از جمله دستاوردهای این سفر امضای یادداشت تفاهم همکاری میان سازمان ملی استاندارد ایران و وزارت توسعه مالی و سرمایه گذاری ارمنستان و همچنین یادداشت تفاهم دیگری میان شورای عالی مناطق آزاد ایران و وزارت توسعه مالی جمهوری ارمنستان بود.

یکی از مهمترین محورهای مورد گفت وگو در دیدارهای چهارشنبه، همکاری در بخش صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات بود که رئیس جمهوری ایران توضیح داد، تهران آماده صادرات فناوری های نوین به همسایه شمالی است.

رئیس جمهوری ایران با اشاره به گفت وگو در خصوص مهمترین بخش روابط مالی دو کشور یعنی مبادله گاز و برق و نیز تکمیل سد خداآفرین و همچنین نیروگاه مغری از علاقمندی تهران برای حضور در کریدور شمال- جنوب ارمنستان و تسهیل تزانزیت دوجانبه سخن گفت و اضافه نمود: فعال تر شدن روابط دو کشور در زمینه کشاورزی و همچنین حضور ایران در ارمنستان با تشکیل شرکت کشت و صنعت و همچنین توسعه دامپروری و تقویت کشتارگاه هایی که در آن کشور داریم از دیگر موارد مورد گفت و گو با نخست وزیر ارمنستان بود.

اروپام**9234**2040

andishemag.ir: مجله اندیشه | مجله خبری و تحلیل اندیشه، گردشگری، ورزشی و فناوری

bizbing.ir: مجله بیزبینگ: مجله موفقیت در کارآفرینی و کسب و کار

منبع: ایرنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 17 اردیبهشت 1401 گردآورنده: kurdeblog.ir شناسه مطلب: 14137

به "ارمنستان می تواند پلی برای انتقال گاز ایران به اروپا باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارمنستان می تواند پلی برای انتقال گاز ایران به اروپا باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید